Földrajz
Budapest XIV. kerületének földrajza nem sok változatosságot mutat, mivel Zugló területét, mint általában a magyar főváros pesti oldalát sem hegyek, sem dombok nem tagolják. Zugló legnagyobb zöld területe a Városliget, amely változatos növény kultúrával rendelkezik.
Megtalálható itt többek között a mocsáriciprus, tatár juharfa, vörös tölgy, égerfa, berkenyefa, valamint a platánfa. A Liget legidősebb platánfái József nádor alcsúti arborétumából származnak, amelyeket 1818-1830 között telepítettek be. A korukra tekintettel a népnyelv “napóleoni fáknak” nevezte őket.
Zugló folyóvize a Rákos-patak, amely a kerületet teljes egészében keresztül szeli. Ez a patak táplálta hosszú időn keresztül a Városliget tavát. A Rákos-patak a fővárosi szakaszon a Duna leghosszabb mellékvize, amely Gödöllő közelében ered, és 42 km hosszú utat tesz meg a Dunáig.
Zugló legjelentősebb természeti kincse a Városliget alatt található termálvíz készlete. Ennek felkutatása Zsigmondy Vilmos (1821-1888) bányamérnök kitartó kutató munkájának az érdeme. Az általa 1868-ban elkezdett artézi kútfúrás 1878-ban sikert eredményezett, és ezt követően közhasznosítása is elkezdődött. Jelenleg is a Városliget egyik artézi kútja látja el az 1913-ra megépült Széchenyi Fürdő medencéit.
VÁROSRÉSZEK
![]() |
![]() |
Alsórákos |
Herminamező |
|
|
Istvánmező |
Kiszugló |
|
|
Nagyzugló |
Rákosfalva |
|
|
Törökőr |
Városliget |
Népesség
Lakosságszám | ||
---|---|---|
Év |
Népesség | Átl.ált.(%) |
1870 |
800 |
— |
1880 |
3 662 |
15,21% |
1890 |
14 679 |
13,88% |
1900 |
21 590 |
3,86% |
1910 |
36 220 |
5,17% |
1920 |
45 387 |
2,26% |
1930 |
67 309 |
3,94% |
1941 |
91 554 |
2,80% |
1949 |
92 125 |
0,08% |
1960 |
115 566 |
2,06% |
1970 |
143 534 |
2,17% |
1980 |
168 020 |
1,58% |
1990 |
143 501 |
−1,58% |
2001 |
123 510 |
−1,36% |
2011 |
127 010 |
0,28% |
2017 |
123 990 |
−0,40% |

Jövőbeli tervezett fejlesztések
Tömegközlekedés
- Az elmúlt években többször felmerült a Thököly úti villamosvonalak (44, 67) újraindítása, és meghosszabbítása Újpalotáig, illetve a Rákóczi úti villamostengely visszaépítése. Mivel elvetették a 4-es metró Bosnyák tér–Újpalotáig történő meghosszabbítását, éppen ezért 2015. április 29-én a közgyűlés döntött a 44-es villamos újraindításáról, amellyel egyidőben a 67-es villamos Mexikói úti vágányait is felújítanák.
- Évek óta a tervek között szerepel a 2-es metró és a H8-as és H9-es HÉV Örs vezér téri összekötése. A tervek szerint új, földalatti állomás létesülne az Örs vezér téren, illetve új járművek érkeznének a vonalra, melyek a jelenleginél 20 méterrel hosszabbak, így elegendő kapacitást tudnának nyújtani az új vonalon. Az új szerelvények képesek lesznek a metró és a HÉV-vonalon is egyaránt közlekedni, illetve a vásárlásakor nem szükséges a metró vonalán külön munkálatokat végezni, mivel a peronok pont ennyire hosszúak. A metrónak teljesen új, földalatti szakasza épülne a Körvasútig, ahonnan már a felszínen közlekedne. Új állomás épülne Rákosfalván és a Körvasútnál is, majd innentől Sashalom, Thököly út, Mátyásföld, Jókai Mór utca és Mátyásföld Imre utca néven. A jelenlegi Örs vezér terén lévő metró- és HÉV-állomás, Rákosfalva, Nagyicce, Sashalom, Mátyásföld, repülőtér és Mátyásföld alsó megállóhelyek megszűnnének. Ez a fejlesztés több százezer ember életét könnyíthetné meg.
- Az utóbbi években felmerült a 3-as villamos Árpád hídig való hosszabbítása, mellyel kiváltható lenne a 32-es busz. Ezzel párhuzamosan a BKK a Mexikói út átszállásmentes elérésének érdekében a 82-es trolibuszt hosszabbítaná meg. A villamos metrókapcsolata nem veszne el, mivel az 1-es metróra az új Kassai téri állomáson lehetne átszállni.
- A fejlesztési tervek között szerepel az 1-es metró mindkét irányban történető meghosszabbítása: a Belvárosban a Vigadó térig, Zuglóban pedig Marcheggi hídig járna. A belvárosi meghosszabbítással a 2-es villamossal jobb kapcsolat létesülne. A zuglói fejlesztéssel új állomás épülne a Hungária körút alatt az 1-es villamos Kacsóh Pongrác úti megállójánál, mely szintén kedvezőbb kapcsolatot nyújt. A Marcheggi híd végállomáson átszállás létesülne a Budapest–Esztergom, Budapest–Vác–Szob, Budapest–Vácrátót–Vác vasútvonalra és a Körvasútra.