Közérdekű adatok

Földrajz

Budapest XIV. kerületének földrajza nem sok változatosságot mutat, mivel Zugló területét, mint általában a magyar főváros pesti oldalát sem hegyek, sem dombok nem tagolják. Zugló legnagyobb zöld területe a Városliget, amely változatos növény kultúrával rendelkezik.

Megtalálható itt többek között a mocsáriciprus, tatár juharfa, vörös tölgy, égerfa, berkenyefa, valamint a platánfa. A Liget legidősebb platánfái József nádor alcsúti arborétumából származnak, amelyeket 1818-1830 között telepítettek be. A korukra tekintettel a népnyelv “napóleoni fáknak” nevezte őket.

Zugló folyóvize a Rákos-patak, amely a kerületet teljes egészében keresztül szeli. Ez a patak táplálta hosszú időn keresztül a Városliget tavát. A Rákos-patak a fővárosi szakaszon a Duna leghosszabb mellékvize, amely Gödöllő közelében ered, és 42 km hosszú utat tesz meg a Dunáig.

Zugló legjelentősebb természeti kincse a Városliget alatt található termálvíz készlete. Ennek felkutatása Zsigmondy Vilmos (1821-1888) bányamérnök kitartó kutató munkájának az érdeme. Az általa 1868-ban elkezdett artézi kútfúrás 1878-ban sikert eredményezett, és ezt követően közhasznosítása is elkezdődött. Jelenleg is a Városliget egyik artézi kútja látja el az 1913-ra megépült Széchenyi Fürdő medencéit.

 

VÁROSRÉSZEK

Alsórákos

Herminamező

Istvánmező

Kiszugló

Nagyzugló

Rákosfalva

Törökőr

Városliget


Népesség

Lakosságszám

Év

Népesség

 Átl.ált.(%)

1870

800

—    

1880

3 662

15,21%

1890

14 679

13,88%

1900

21 590

3,86%

1910

36 220

5,17%

1920

45 387

2,26%

1930

67 309

3,94%

1941

91 554

2,80%

1949

92 125

0,08%

1960

115 566

2,06%

1970

143 534

2,17%

1980

168 020

1,58%

1990

143 501

−1,58%

2001

123 510

−1,36%

2011

127 010

0,28%

2017

123 990

−0,40%


Jövőbeli tervezett fejlesztések

Tömegközlekedés

  • Az elmúlt években többször felmerült a Thököly úti villamosvonalak (44, 67) újraindítása, és meghosszabbítása Újpalotáig, illetve a Rákóczi úti villamostengely visszaépítése. Mivel elvetették a 4-es metró Bosnyák tér–Újpalotáig történő meghosszabbítását, éppen ezért 2015. április 29-én a közgyűlés döntött a 44-es villamos újraindításáról, amellyel egyidőben a 67-es villamos Mexikói úti vágányait is felújítanák.
  • Évek óta a tervek között szerepel a 2-es metró és a H8-as és H9-es HÉV Örs vezér téri összekötése. A tervek szerint új, földalatti állomás létesülne az Örs vezér téren, illetve új járművek érkeznének a vonalra, melyek a jelenleginél 20 méterrel hosszabbak, így elegendő kapacitást tudnának nyújtani az új vonalon. Az új szerelvények képesek lesznek a metró és a HÉV-vonalon is egyaránt közlekedni, illetve a vásárlásakor nem szükséges a metró vonalán külön munkálatokat végezni, mivel a peronok pont ennyire hosszúak. A metrónak teljesen új, földalatti szakasza épülne a Körvasútig, ahonnan már a felszínen közlekedne. Új állomás épülne Rákosfalván és a Körvasútnál is, majd innentől Sashalom, Thököly út, Mátyásföld, Jókai Mór utca és Mátyásföld Imre utca néven. A jelenlegi Örs vezér terén lévő metró- és HÉV-állomás, Rákosfalva, Nagyicce, Sashalom, Mátyásföld, repülőtér és Mátyásföld alsó megállóhelyek megszűnnének. Ez a fejlesztés több százezer ember életét könnyíthetné meg.
  • Az utóbbi években felmerült a 3-as villamos Árpád hídig való hosszabbítása, mellyel kiváltható lenne a 32-es busz. Ezzel párhuzamosan a BKK a Mexikói út átszállásmentes elérésének érdekében a 82-es trolibuszt hosszabbítaná meg. A villamos metrókapcsolata nem veszne el, mivel az 1-es metróra az új Kassai téri állomáson lehetne átszállni.
  • A fejlesztési tervek között szerepel az 1-es metró mindkét irányban történető meghosszabbítása: a Belvárosban a Vigadó térig, Zuglóban pedig Marcheggi hídig járna. A belvárosi meghosszabbítással a 2-es villamossal jobb kapcsolat létesülne. A zuglói fejlesztéssel új állomás épülne a Hungária körút alatt az 1-es villamos Kacsóh Pongrác úti megállójánál, mely szintén kedvezőbb kapcsolatot nyújt. A Marcheggi híd végállomáson átszállás létesülne a Budapest–Esztergom, Budapest–Vác–Szob, Budapest–Vácrátót–Vác vasútvonalra és a Körvasútra.
 
 Forrás: zuglo.hu, Wikipédia